Programul rabla

Foto

Programul de Stimulare a Innoirii Parcului Auto, cunoscut in principal ca Programul Rabla este un program guvernamental care are ca scop innoirea parcului auto.

Prin acest program sustinut cu fonduri alocate de ministerul mediului si derulat prin intermediul Administratiei Fondului de Mediu (AFM), detinatorii de autovehicule mai vechi de 8 ani pot sa caseze masina in schimbul unui reduceri pentru achizitionarea unui autovehicul nou. Tichetul este transmisibil, putand fi vandut sau cedat unei alte persoane.

Ce masini se incadreaza in prgramul Rabla?

Autoturismele care pot fi casate in cadrul Programului Rabla trebuie sa se unor criterii. Este considerat drept eligibil pentru Programul Rabla un autoturism mai vechi de 8 ani pentru persoane fizice si mai vechi de 5 ani pentru persoane juridice.

Pentru a fi acceptat in program, autoturismului nu trebuie sa ii lipseasca urmatoarele componente:

  • Motor;
  • Sasiu;
  • Tren de rulare;
  • Caroserie;
  • Echipament electronic si catalizator (daca este cazul).

 

Poate obtine prima de casare persoana care indeplineste in mod cumulativ urmatoarele conditii:

  • Sa fie proprietar al unei masini care sa aiba o vechime de cel putin opt ani, adica sa fi fost inmatriculate initial in Romania inainte de 1 ianuarie 2011
  • Are domiciliu sau resedinta in Romania;
  • Nu are nici o obligatie de plata catre bugetul local;
  • Este inscris la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou;
  • A predat autoturismul vechi unui colector autorizat, obtinand certificatul de distrugere;
  • A radiat autovehiculul ce urmeaza sa fie casat.

Procesul de inscriere in Programul Rabla

Procesul de inscriere in program poate crea usoare confuzii pentru proprietarii de masini care nu sunt bine documentati. Procedura pe care trebuie sa o urmeze o persoana fizica pentru a obtine prima de casare este una de durata medie, insa relativ simplu de urmat:

1. Proprietarul masinii ce urmeaza sa fie casata alege producatorul de la care doreste sa achizitioneze un autoturism nou si un dealer autorizat. (o reprezentanta auto)

2. Proprietarul se prezinta la dealer in vederea inscrierii in program, moment in care declara daca este beneficiarul primei sau urmeaza sa o cedeze.

3. Dealer-ul introduce datele in aplicatia specifica si elibereaza o nota de inscriere.

4. AFM verifica datele introduse de dealer in termen de 5 zile in vederea aprobarii cererii.

5. Dupa confirmarea din partea AFM, dealer-ul contacteaza proprietarul pentru a-l anunta ca se poate prezenta la un colector autorizat pentru casarea autovehiculului.

6. Colectorul elibereaza certificatul de distrugere necesar pentru radierea autoturismului. Este foarte important de mentionat ca radierea si casarea trebuie sa se efectueze in termen de maxim 5 zile, in caz contrar, tichetul poate fi pierdut.

7. Proprietarul masinii casate sau beneficiarul tichetului se prezinta la dealer pentru depunerea dosarului, moment din care are la dispozitie 25 de zile pentru finalizarea contractului.

Cum se foloseste tichetul valoric obtinut in urma casarii

Tichetul obtinut in urma casarii are o valoare 6500 de lei si poate fi folosit fie de proprietar pentru achizitionarea unui autoturism nou de la dealerii ce participa la program, fie cedat catre un alt cumparator, pentru un pret stabilit de comun acord.

Pentru a se putea folosi tichetul, proprietarul trebuie sa obtina:

  • Copie legalizata dupa certificatul de inmatriculare;
  • Copie legalizata dupa certificatul de distrugere.

Pentru cumpararea unui autoturism nou cu reducerea obtinuta in urma tichetului, proprietarul autoturismului casat sau persoana caruia i-a fost cedat tichetul valoric trebuie sa pregateasca un dosar cu urmatoarele acte:

  • Act de identitate al proprietarului copie si original;
  • Tichet valoric original;
  • Copie legalizata dupa certificatul de distrugere;
  • Certificatul de radiere al vehiculului distrus, in original;
  • Pentru leasing proprietarul trebuie sa dea si o declaratie pe proprie raspundere, legalizata la dosar, conform careia cumparatorul isi exprima optiunea de a achizitiona autoturismul la finalul perioadei de leasing.

Dealer-ul emite o factura care evidentiaza clar suma redusa si restul sumei de plata. Factura pentru livrarea autovehiculului nou se emite in termen de 90 de zile de la finalizarea contractului vanzare cumparare.

Important! Prima de casare se scade direct din prețul mașinii noi, astfel că banii de la stat n-ajung niciodată efectiv în mâinile proprietarilor auto.